Format Karangan Jenis Surat Tidak Rasmi

Alamat Pengirim   
:  Hendaklah ditulis di sebelah kanan atas surat.

Tarikh              
:  Ditulis di bawah alamat pengirim; dilangkau satu atau dua baris kosong.

Pembuka Kata
:  Berupa kata-kata pengharapan.

Kata Ganti Diri Penerima
: Ditulis di sudut kiri surat.

Pendahuluan
: Berupa ucapan terima kasih; tujuan surat ditulis.

Perengan/Isi        
: Ditbahagi-bahagikan kepada beberapa perenggan.

Penutup     
:  Ditulis sejajar dengan pembuka kata.

Pengakuan Pengirim dan Tandatangan 
:  diletakkan di sebelah kanan bawah surat

No. 12, Taman Seri Intan,
                                                                                                        73400 Bahau,
                                                                                                         Negeri Sembilan Darul Khusu,

                                                                                                         26 Mac 2012


Menemui sahabatku Amirah yang kini berada di Kedah, semoga dalam keadaan sihat sejahtera di samping keluarga. Saya dan keluarga di sini sihat-sihat sahaja.

Sahabatku,
               Apa khabar saudara sekarang? Bagaimana dengan persediaan saudara untuk menghadapi peperiksaan UPSR yang akan kita hadapi pada bulan Ogos nanti? Untuk pengetahuan saudara, saya telah membuat beberapa persediaan bagi menghadapi peperiksaan tersebut. Antara persediaan yang saya buat ialah mengulang kaji pelajaran dari pukul 8.00 malam hingga pukul 11.00 malam setiap hari.

              Semasa belajar di kelas pula, saya akan menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap pengajaran guru. Jika pada masa itu saya kurang faham, saya akan segera bertanya guru supaya saya terus dapat mengikuti pengajarannya.

              Selain itu, ibu bapa saya pula telah menghantar saya belajar ke kelas tambahan sebanyak dua kali seminggu untuk memastikan saya cemerlang dalam pelajaran. Saya amat berterima kasih atas usaha mereka itu. Saya berazam akan belajar bersungguh-sungguh untuk tidak menghampakan harapan kedua-dua ibu bapa saya.

               Di samping itu, saya juga selalu pergi ke perpustakaan sekolah dan Perpustakaan Awam Bahau untuk meminjam buku-buku rujukan. Biasanya saya akan pergi ke Perpustakaan Awam Bahau pada hujung minggu sekiranya ada kelapangan masa. Di situ juga saya boleh berbincang dengan kawan-kawan tentang topik-topik yang agak sukar dan bertukar-tukar nota.

              Itulah antara persediaan saya untuk menghadapi peperiksaan UPSR. Saya berharap kita akan dapat menjawab soalan dengan mudah dalam peperiksaan itu nanti. Sama-samalah kita berdoa agar mendapat kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan tersebut dan seterusnya berjaya melanjutkan pelajaran ke salah sebuah sekolah menengah yang terpilih.

              Setakat ini sahaja yang dapat saya coretkan buat tatapan saudara kali ini. Akhir sekali, sambutlah salam ingatan saya untuk saudara serta keluarga.


                                                                                                             Sahabatmu,

                                                                                                             .............................
                                                                                                             (Siti Rogayah binti Mansor)