Format Karangan Jenis Laporan


Tajuk Laporan   
:  Hendaklah ditulis dengan huruf besar pada setiap awal kata dan digariskan. Tajuk juga boleh ditulis dengan huruf besar. Jika tajuk terlalu panjang, boleh ditulis dalam dua baris.

Isi Laporan              
:  Bermula dengan pendahuluan, dilengkapi dengan beberapa isi dan diakhiri dengan penutup. Isi laporan ditulis dan dikembangkan mengikut perenggan.

Pengakuan Pelapor 
:  Ditulis di sudut kiri selepas perenggan terakhir. Ditandakan dengan koma (,).

Tarikh
: Ditulis di sudut kanan laporan,setentang dengan pengakuan pelapor. Dibubuh noktah (.) di hujungnya.

Tandatangan
: Ditulis di sudut kiri bahagian bawah selepas pengakuan pelapor.

Nama Pelapor        
: Ditulis dengan huruf besar di dalam kurungan selepas tandatangan.

Jawatan Pelapor     
:  Ditulis di sudut kiri bahagian bawah laporan dan dibubuh tanda koma di hujungnya. Seterusnya ditulis nama persatuan yang diwakili.


Contoh Karangan



Temasya Sukan Tahunan
Sek Keb Palong 8 (F) 2012


Pada 27 September yang lalu, kami mengadakan Temasya Sukan Tahunan kali ke-15. Temasya Sukan ini bermula pada pukul 2.00 petang hingga 6.00 petang. Bagi memberkati majlis, Ustaz Zuhdi telah membacakan doa. Selepas itu Guru Besar menyampaikan ucapannya. Beliau menasihati murid-murid agar bersungguh-sungguh mengambil bahagian dalam acara yang dipertandingkan.

   Temasya sukan dimulakan dengan acara perbarisan rumah sukan. Selepas itu, acara 100m, 200m, 4x100m, 4x200m, sukaneka, acara padang dan sebagainya diadakan. Saya telah menyertai perbarisan rumah kuning.

  Setelah selesai semua acara yang dipertandingkan, tibalah masa yang ditunggu-tunggu iaitu acara penyampaian hadiah kepada para pemenang. Johan keseluruhan ialah rumah biru. Syazwan muncul sebagai olahragawan sementara olahragawati ialah Effa Shahwani. Johan perbarisan ialah rumah biru.

   Semua ibu bapa, guru dan murid-murid di jemput ke kantin untuk menikmati hidangan yang disediakan oleh pihak kantin. Makanan dihidangkan ialah mee goreng dan air mineral.

  Saya berharap agar temasya sukan ini akan diadakan lagi pada tahun hadapan dengan lebih meriah lagi.

 
Laporan disediakan oleh,                                                                                      1 OKTOBER 2012

......................
(NURUL ATIQAH)
SETIUASAHA
RUMAH KUNING
SEKOLAH KEBANGSAAN PALONG 8 (F)